ایران مد چه تفاوت‌هایی میان نمایشگر و تلویزیون خانگی وجود دارد؟ - ایران مد

چه تفاوت‌هایی میان نمایشگر و تلویزیون خانگی وجود دارد؟

درحالی‌که برخی از کاربران، انتظارات یکسانی از نمایشگرها و تلویزیون‌های خانگی برای مقاصدی چون گیمینگ دارند؛ اما این دو دستگاه، تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

احتمال دارد برنامه‌های دلخواه‌تان ازجمله سریال یا فیلم‌های سینمایی را در نمایشگر رایانه شخصی نگاه کنید یا بازی‌های ویدیویی را در تلویزیون‌های خانگی تجربه کنید؛ اما باید قبول کرد که با وجود شباهت‌های بسیار میان مانیتور و تلویزیون خانگی، تفاوت‌های سخت‌افزاری نیز وجود دارد که این دو دستگاه را از یکدیگر متمایز می‌سازد.

برای خرید لوازم مورد نیاز می تونید به فروشگاه اینترنتی مرکز تکنولوژی ایده مراجعه کنید.

درواقع هریک از این دو دستگاه برای کاربردهای متفاوتی ساخته شدند؛ اما پیشرفت تکنولوژی باعث شد که محدودیت‌های هریک تا حد بسیاری برداشته شود و بتوان از هردو دستگاه برای کاربردهایی یکسان استفاده کرد.

 

شاید از مهم‌ترین تفاوت‌های سخت‌افزاری میان نمایشگر و تلویزیون خانگی بتوان به برخورداری تلویزیون از تیونر فرکانس رادیویی یا RF Tuner، بلندگوهای توانمندتر، کنترل از راه دور و موارد دیگر اشاره کرد که در ادامه به بررسی هریک از این موارد خواهیم پرداخت.

 

طبیعتا تفاوت در ابعاد صفحه‌نمایش نیز از وجوه تمایز میان نمایشگر و تلویزیون خانگی است. اصولا تلویزیون‌های خانگی جدید در ابعاد به‌مراتب بزرگ‌تری نسبت به نمایشگرها تولید می‌شوند. بااین‌حال باید گفت مواردی ازجمله ابعاد نمایشگر یا قیمت از موارد پیش‌پا افتاده هستند و هر کاربری از چنین مواردی آگاه است. به همین علت نگاهی عمیق‌تر به تفاوت‌های کمتر اشاره‌شده خواهیم داشت. با ایده همراه شوید.

 

 

نمایشگر

نمایشگر را می‌توان دستگاهی خروجی برای نمایش اطلاعات و داده‌های تصویری رایانه شخصی دانست. درواقع وظیفه نمایشگر، ارائه اطلاعات گرافیکی به کاربر است. نمایشگر یا مانیتور قادر به پردازش اطلاعات گرافیکی نیست؛ بلکه چنین اتفاقی در قطعه‌ی سخت‌افزاری دیگری به‌نام واحد پردازنده گرافیکی یا GPU صورت می‌گیرد.

 

از دیگر تفاوت‌های واضح میان تلویزیون‌های خانگی و مانیتورها می‌توان به تراکم پیکسلی اشاره کرد. نمایشگرها برخلاف تلویزیون‌های خانگی از صفحه نمایشی با ابعاد کوچک‌تر استفاده می‌کنند که درنتیجه به تراکم پیکسلی بالاتری ختم می‌شود. تراکم پیکسلی به میزان پیکسل‌های موجود در هر اینچ از صفحه‌نمایش گفته می‌شود و عواملی مانند ابعاد صفحه‌نمایش و رزولوشن، تأثیر مستقیمی روی افزایش یا کاهش آن دارند.

 

اصولا نمایشگرها روی میز کامپیوتر قرار داده می‌شوند؛ اما به‌طور معمول، امکان اتصال مدل‌های مختلف تلویزیون‌های خانگی مدرن به دیوار وجود دارد. درست مانند تلویزیون‌های خانگی، مدل‌های اولیه نمایشگرها نیز از فناوری لامپ‌های پرتوی کاتودی یا CRT استفاده می‌کردند.

 

تلویزیون‌ها و نمایشگرهای مجهز به لامپ پرتوی کاتودی درواقع متشکل از تفنگ الکترونی، صفحه‌ای با پوشش فلورسنت و همچنین ابزار داخلی و خارجی برای شتاب‌دهی و کانونی‌کردن اشعه‌ی الکترون می‌شوند. هدف اصلی نیز نمایش تصاویر روی صفحه‌ی فلورسنتی بود.

 

نمونه‌های اولیه تلویزیون‌ها و نمایشگرهای مجهز به لامپ پرتوی کاتودی به‌صورت مونوکروم بودند و تصاویر را به‌صورت سیاه و سفید پخش می‌کردند؛ اما بعدها مدل‌هایی عرضه شد که قادر به ارائه‌ی تصاویر در رنگ‌های مختلف بودند.

 

نمایشگرها و تلویزیون‌های CRT یا لامپ پرتوی کاتدی در سه مدل عرضه شدند؛ محدب یا کروی، مسطح یا فلت و مقعر یا استوانه‌ای‌.

محدب یا کروی: مدل‌های اولیه که نمایشگری محدب داشتند. میدان دید محدود از معایب اصلی تلویزیون‌های CRT با صفحه‌نمایش محدب محسوب می‌شد.

فلت یا مسطح: در مدل‌های فلت، تلویزیون‌های CRT از صفحه‌نمایشی مسطح برخوردار شدند که علاوه بر ارائه میدان دید بهتر، تشعشعات کمتری ساطع می‌کردند و البته کیفیت تصاویر به‌مراتب بهتری نسبت به مدل‌های محدب داشتند.

مقعر یا استوانه‌ای: در این مدل از تلویزیون‌های CRT، صفحه‌نمایش از انحنای خفیفی (به‌سمت داخل) برخوردار بود و مهم‌ترین مزیت آن نسبت به تلویزیون‌ها و نمایشگرهای فلت، ارائه‌ی میدان دید بهتر بود. بااین‌حال با معرفی پنل‌های LCD، تمامی مدل‌های تلویزیون‌ها و نمایشگرهای CRT به‌مرور زمان، کنار گذاشته شدند.

با معرفی پنل‌های LCD انقلابی بزرگ در نمایشگرهای رایانه‌های شخصی به وجود آمد. سپس شاهد معرفی مدل‌های مدرن‌تر با ویژگی‌های بیشتر بودیم. در صورتی که علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد پنل‌های صفحه‌نمایش هستید، مقاله «مقایسه AMOLED ،OLED ،LED ،LCD و پلاسما؛ تشریح عمیق پنل‌های صفحه‌نمایش» را از دست ندهید.

مرکز تکنولوژی ایده فروشگاهی در دستان تو ، با خیالی راحت خرید کنید.

به‌مرور زمان با پیشرفت پنل‌های نمایشگر و معرفی مدل‌های جدیدتر، بسیاری از مزیت‌های نمایشگرها نسبت به تلویزیون‌های خانگی از میان برداشته شد: برای مثال می‌توان به رزولوشن اشاره کرد. تعداد پیکسل‌ها در صفحه‌نمایش تلویزیون‌های خانگی به‌قدری کم بود که قادر به نمایش درست متون نبودند. بااین‌حال، تلویزیون‌های مدرن‌تر به‌قدری در زمینه ارائه رزولوشن بالا در نمایشگرهایی با ابعاد بزرگ پیشرفت کرده‌اند که دیگر نمی‌توان رزولوشن را از دلایل برتری مانیتورها دانست.

با وجود اینکه تلویزیون‌ها و نمایشگرها از نظر فناوری صفحه‌نمایش و پنل به‌کار رفته در آن بسیار شبیه به یکدیگر شده‌اند؛ اما تفاوت‌هایی ازجمله نرخ نوسازی (Refresh Rate) مشاهده می‌شود. مدل‌های اولیه تلویزیون‌های خانگی از نرخ نوسازی ۵۰ هرتزی استفاده می‌کردند و مدل‌های بعدی مجهز به نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی شدند.

 

درحال‌حاضر می‌توان به تلویزیون‌های خانگی مدرن اشاره کرد که مجهز به نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی هستند؛ نرخی که کنسول‌های نسل بعدی ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵ نیز از آن استفاده می‌کنند. بااین‌حال در میان نمایشگرها می‌توان به مدل‌هایی برخورد که نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتزی نیز به کاربران ارائه می‌دهند.

 

گفته می‌شود که برخی از تلویزیون‌ها قادر به ارائه نرخ نوسازی بالاتری نیز هستند؛ اما باید در نظر داشت که چنین اتفاقی به‌صورت نرم‌افزاری رخ می‌دهد و در برخی موارد ممکن است تأثیر بدی روی تجربه گیمینگ بگذارد.

 

بااین‌حال، اگر تجربه گیمینگ را حذف کنیم با نرخ پایین نوسازی در تلویزیون‌های خانگی به مشکلی برنخواهیم خورد؛ اما در نمایشگرها، نرخ نوسازی اهمیت ویژه‌ای دارد و به اجرای بازی‌ها خلاصه نمی‌شود.

 

بیشتر بدانید

 

نرخ نوسازی چیست: نرخ نوسازی به تعداد دفعاتی می‌گویند که تصویر در هر ثانیه روی نمایشگر، به‌روزرسانی می‌شود. درواقع نرخ نوسازی شامل تصاویری پیاپی از فریم‌های یکسان است و زمانی‌که گفته می‌شود نرخ نوسازی نمایشگری روی ۶۰ هرتز تنظیم شده است، درواقع عمل نوسازی تصاویر در هر ثانیه، ۶۰ بار صورت می‌گیرد.

 

نرخ فریم چیست: نرخ فریم که واحد آن فریم‌برثانیه است، درواقع به بسامد نمایش داده‌شده از فریم‌ها روی نمایشگر گفته می‌شود. در مثالی ساده‌تر زمانی‌که گفته می‌شود بازی با ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه در حال اجرا است یعنی کارت گرافیک توانسته در هر ثانیه، ۶۰ فریم از بازی را رندر کند.

 

تفاوت نرخ فریم و نرخ نوسازی چیست: نرخ فریم به واحد پردازش گرافیکی دستگاه مرتبط است که چه تعداد فریم از محتوا در ثانیه رندر می‌شود و نرخ نوسازی نیز بیانگر تعداد دفعاتی است که صفحه‌نمایش مانیتور در هر ثانیه به‌روزرسانی می‌شود. در صورتی که نرخ فریم بیشتر از نرخ نوسازی باشد و هم‌گام‌سازی شکل نگیرد کاربر با بریده شدن تصاویر روی صفحه‌نمایش مواجه خواهد شد.

چه تفاوت‌هایی میان نمایشگر و تلویزیون خانگی وجود دارد؟ در اینجا به پایان رسید لطفا نظرات خود را برای ما ثبت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره می توانید به مرکز تکنولوژی ایده مراجعه نمایید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 185 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 10 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.