ایران مد یک دنیا بازی ساده در قرنطینه خانگی - ایران مد

یک دنیا بازی ساده در قرنطینه خانگی

به یک دنیا بازی ساده در قرنطینه خانگی می پردازیم .

به‌راحتی و با وسایلی که در خانه دارید می‌توانید ساده‌ترین بازی‌ها را بسازید و از بی‌حوصلگی قرنطینه خانگی در امان بمانید.

خرید باربی یکی از انتخاب های مناسب برای فرزندان ما خواهد بود.

این در خانه ماندن چاره‌ای برای پدر و مادرها نمی‌گذارد مگر آنکه به بهترین شکل خود را از بی‌حوصلگی نجات داده و فرزندانشان را سرگرم کارهایی کنند که از ترس کرونا در امان بمانند. متن پیشرو الگوی مناسب برای پر کردن ساعات کودکان در کنار والدینشان به ساده‌ترین شکل را ارائه می‌دهد…

والدین قبل از هرچیز باید بدانند که چک کردن اخبار مربوط به کرونا در مقابل کودکان ممنوع است! چند روز ماندن در قرنطینه باید توأم با ایجاد اطمینان در کودکان بوده و خیال آن‌ها بابت سلامت و در امان ماندن تمام اعضای خانواده راحت باشد.

مشارکت دادن کودکان در مسئولیت‌ها

یک دنیا بازی ساده در قرنطینه خانگی ، یکی از کارهای ساده‌ای که این روزها می‌توان انجام داده و معامله دوسر برد برای کودک و والد محسوب می‌شود، مشارکت در انجام کارهای خانه است مثلاً می‌شود با همکاری تمام افراد خانواده و مشارکت فرزندان آشپزی کرد و بعد از آنکه همگی برای تهیه یک وعده غذایی یا یک میان وعده زحمت کشیدند، حاصل زحمتشان را خانوادگی و دور هم نوش‌جان کنند.

بهتر است هنگام تهیه غذا و مواد اولیه در آشپزخانه به کودکان سخت گرفته نشود و مادران چشم خود را بر روی کثیف کاری‌های کوچک فرزند خود ببندند زیرا آشپزی کردن برای کودک می‌تواند دنیای تازه‌ای از تجربیات را به همراه داشته باشد.

کودکان با لمس کردن، مزه کردن، احساس کردن، بوییدن و گوش دادن یاد می‌گیرند. درگیر شدن در آشپزی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های حرکتی، هماهنگی دست، چشم و حتی مفاهیم اولیه ریاضی و علوم را توسعه دهند. هنگامی که کودک پختن غذا را با موفقیت انجام دهد، استقلال و اعتماد به نفس بالایی به‌دست می‌آورد کند.

ثبت خاطرات لذت‌بخش

با کوچک‌ترین کارها می‌توان از بحران کرونا یک فرصت برای کنار هم بودن ساخت مثلاً آلبوم عکس‌های قدیمی را برای مرور خاطرات حاضر کنید، یکی یکی آن‌ها را ببینید و داستانشان را برای فرزندانتان روایت کنید.

یک دنیا بازی ساده در قرنطینه خانگی ، جدای از این خاطره‌بازی‌ها حتی وقت آن رسیده تا خاطراتتان را به‌روز کنید، هرچه لباس در کمد دارید بیرون آورده و با هر ژستی که دوست دارید شروع به گرفتن عکس‌های یادگاری کنید. اینکه چه لباسی بپوشید چندان مهم نیست، مهم آن است که حس و خاطره آن لحظه را با عکس گرفتن به ثبت می‌رسانید.

تجربه پخت و پز را تکرار کنید و آن را به ساختن‌های مختلف تعمیم دهید؛ اگر از آخرین باری که کاردستی درست کرده‌اید چند سال می‌گذرد این روزها بهترین زمان برای آن است که بار دیگر خلاقیتتان را نشان دهید، مخصوصاً در مقابل چشم دیگر اعضای خانواده!

خرید باربی از ژپتویز یکی از انتخاب های مناسب برای فرزندان ما خواهد بود.

نوبت بازی فرارسیده است

یک دنیا بازی ساده در قرنطینه خانگی ، برای فرار از ترس راهی جز سرگرم شدن نیست و برای سرگرم شدن هم راهی جز بازی نیست. از گزینه‌های ساده آغاز کنید، پانتومیم، قائم موشک، دوز، اسم و فامیل، بله نه معکوس و اسم پیشانی از بازی‌های معروف و محبوب دسته جمعی ایرانیان هستند که در روزهای قرنطینه حسابی به‌کار می‌آیند.

برای مثال در بازی “اسم پیشانی” یک اسم یا هرچیزی را روی یک برگه نوشته و آن را روی پیشانی یک نفر می‌چسبانید و آن فرد باید حدس بزند چه چیزی برروی پیشانی او چسبانده‌اند. بازی زمانی تمام می‌شود که روی همه اسم بگذارند و همه بتوانند اسم‌هایشان را حدس بزنند.

می‌توانید با یک کیسه پارچه‌ای ضخیم و تعدادی از وسایل ریز داخل کشوی خانه نیز یک بازی بسازید؛ یک نفر کیسه را به دست گرفته و از اتاق بیرون می‌رود، یک شئی را داخل کیسه قرار می‌دهد و نفر دوم باید با لمس کردن آن شئی، ماهیت آن را تشخیص دهد. کسی که توانست آنچه داخل کیسه گذاشته شده را به درستی تشخیص دهد، این بار باید چیز دیگری را درون کیسه پیدا کند.

برای شروع بهتر است از اشیا ساده مثل شانه یا قاشق استفاده شده و بازی گام به گام با کودک پیش برود. اگر وقت و حوصله بیشتری داشته باشید، می‌توانید به جای کیسه، یک جعبه درست کنید و در بخشی از جعبه، سوراخی به اندازه یک دست ایجاد کنید و اشیا را داخل جعبه قرار دهید. می‌توانید برای درست کردن و تزئین جعبه، از کودک کمک بگیرید.

به همین سادگی با ساخت یک باری به تقویت حس لامسه کودک خود کمک کرده و او را از بی‌حوصلگی در امان نگه داشته‌اید. شعبده‌بازی را نیز امتحان کنید؛ چند لیوان بردارید و زیر یکی از آنها سکه بگذارید. سپس از کودک خود بخواهید حدس بزنند سکه زیر کدام لیوان قرار دارد.

بازی با وسایل ساده‌ای مانند جوراب

شاید کسی فکر نمی‌کند که می‌توانیم از جوراب‌هایمان نیز اسباب بازی بسازیم! کافی است آن‌ها را به حالت توپ درآورده و به همراه یک جعبه یا سبد، در کنار کودک خود برای انداختن جوراب‌های به شکل توپ درآمده در سبد، به رقابت بپردازید. هرکس تعداد بیشتری از جوراب‌ها را داخل سبد انداخت، پیروز می‌شود.

یک دنیا بازی ساده در قرنطینه خانگی ، با کمی پنبه، نخ و سوزن، دکمه و پارچه‌های رنگی می‌توانید از جوراب‌هایتان استباده دیگری نیز بکنید چون همه چیز برای ساخت عروسک‌های نمایشی را در اختیار دارید. عروسک‌هایی که با پوشاندن آنها به دست، جاندار می‌شوند و می‌توانند هر شخصیتی را به خود بگیرند.

جوراب‌ها را می‌توانید به جای دور انداختن تبدیل به شخصیت‌های مختلف نمایش کودکتان کنید و حتی اجازه دهید او در قالب شخصیت‌های عروسکی درباره ترس‌ها و نگرانی‌هایی که از کرونا دارد، صحبت کند.

ساخت اسباب بازی با دور ریختنی‌ها

وسایل دور ریختنی که می‌توانند تبدیل به اسباب بازی شوند در خانه‌ها زیاد به چشم می‌خورد مانند نی‌های رنگی نوشابه. والدین می‌توانند با در هم کردن نی‌ها از آن‌ها شکل‌های هندسی خلق کنند.

بسته به سن و میزان رشد کودک این اشکال پیچیده‌تر نیز خواهد شد. برای تقویت توانایی‌های کودک در تقلید کردن، والدین می‌توانند مقابل کودک خود نشسته و از او بخواهند اشکال را مانند آن‌ها بسازد. مثلاً پدر با چند تکه نی، مربع ساخته و فرزندش نیز همان را به تقلید از پدر خود بسازد.

حتی می‌شود اشکال ساده‌ای مانند مثلث و مربع را نیز روی کاغذ کشید و از کودک بخواهید به‌وسیله نی، همان اشکال را در همان ابعاد بسازد.

با اضافه کردن خمیر به نی‌ها، سازه‌های مسنحکم‌تر و چندبعدی نیز می‌توان ساخت، قطعاً بچه‌های مدرسه‌ای از ساختن سازه‌های چندبعدی و پیچیده لذت فراوانی خواهند برد.

با همان نی‌ها کارهای زیاد دیگری نیز می‌توان انجام داد؛ فوت کردن داخل نی از تمرینات تنفسی ساده اما اثربخش و جذاب خواهد بود. دو دیوار کوتاه با لگو، جعبه یا هر چیزی که می‌تواند یک مسیر را در برابر کودکتان قرار دهد، بسازید. حالا فرزند شما باید یک توپ را به‌وسیله فوت کردن در نی به حرکت در آورده و از این مسیر عبور دهد.

هرچه مسیر پر پیچ و تاب تر باشد بدیهی است که تمرین سخت‌تری برای کودکتان خواهد بود. می‌توان برای کودکان بزرگ‌تر مسیر را با چسباندن نوارچسب‌های رنگی روی زمین و برداشتن دیوارهاها سخت‌تر کرد.

از این نی‌های نوشابه استفاده‌های دیگری نیز می‌توان کرد، داخل یک جعبه را به‌اندازه تیله سوراخ کنید و نی‌ها را داخل آن جعبه شبیه یک ماز به‌طوری بچسبانید که بتوان تیله را با هدایت دست به سوراخ رساند.

بازی‌های دیگری نیز با نی‌های نوشابه می‌شود ساخت؛ می‌توانید در یک ظرف کوچک کمی آب صابون درست کنید و با نی حباب بازی کنید یا با یک قیچی همان دسته نی‌ها را تکه تکه کنید، در رنگ‌های مختلف و به همراه یک نخ کاموا در اختیار کودک قرار بدهید و او را تشویق کنید که نی‌ها را نخ کند و یک گردن‌بند از آن‌ها درست کند.

این قبیل بازی‌ها باعث تقویت ماهیچه‌های کوچک دست می‌شود و بین چشم و دست کودک، هماهنگی ایجاد می‌کند، می‌توانید به‌جای تکه‌های نی از ماکارونی هم استفاده کنید. چند نمونه از بازی‌های بالا را می‌توان با استفاده از ماکارونی به‌جای نی تجربه کرد تا اگر کودکتان در سنین پیش از دبستان است هم در قرنطینه سرگرم شود هم برای سال‌های درس و مشق حسابی آماده باشد.

ساختن بازی با نوارچسب‌های برق

یک دنیا بازی ساده در قرنطینه خانگی ، برای آنکه بدانید به‌راحتی می‌توان با وسایل ساده اسباب بازی ساخت، به سراغ یک وسیله دیگر می‌رویم، این بار به‌جای نی از “نوارچسب‌های رنگی” استفاده می‌کنیم. نوارچسب‌هایی که عموماً پدرها چندتایی از آن را برای کارهای برقی خانه پیش خود نگه می‌دارند.

با چسباندن این نوارچسب‌ها روی میز، کودکان بالای یک سال خود را ترغیب کنید چسب‌ها را بکَنند. یا با کشیدن این نوارها بر روی زمین، زمین بازی لی لی بسازید.

می‌شود اشکال مختلف هندسی را با نوارچسبها بر روی زمین کشید و از کودک بخواهید بر روی آن‌ها بپرد، مثلاً بگویید مثلث و او با یک پا روی مثلث بپرد. برای سنین بالاتر که رنگ‌ها را خوب می‌شناسند، اشکال وقتی با رنگ تلفیق شوند پیچیدگی بیشتری خواهند داشت، مثلاً “مربع قرمز” یا “مستطیل سیاه”.

بازی‌های آینه‌ای

با آینه‌های دستی که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود نیز می‌توان فرصت‌های سرگرم کننده ایجاد کرد. آینه را رو به نور خورشید گرفته و از فرزند خود بخواهید نقطه نورانی را بگیرد و شما مدام آن نقطه را با حرکات هیجان انگیز جا به جا کنید. حتی می‌توانید در این بازی جای خود را با کودکتان عوض کنید.

برای جالب‌تر شدن بازی می‌شود با ماژیک روی آینه شکل‌های مختلف کشید تا وقتی نور به آینه خورد تصویر کشیده شده روی دیوار نشان داده شود و کودک آن را حدس بزند. برای بچه‌های بزرگ‌تر می‌شود به جای تصویر، کلمه‌ها را برعکس نوشت و از کودک خواست آن را بخواند.

یک دنیا بازی ساده در قرنطینه خانگی ، آینه حتی برای نوزادان نیز سرگرم کننده است، چون تا حدود سن یک، یک و نیم سالگی تصویر خود را در آینه می‌بینند اما نمی‌شناسند بنابراین گذاشتن آینه بالای تخت آن‌ها حسابی سرگرمشان می‌کند.

این چند نمونه برای آن نوشته شد که بدانیم با ساده‌ترین چیزها نیز می‌شود لحظات سرگرم کننده و به‌دور از دلهره کرونا را در قرنطینه خانگی تجربه کرد. حتی می‌شود به تجربه‌ها و بازی‌های جذاب‌تر دیگری در کنار خانواده فکر کرد.

ساده‌ترین بازی‌های دسته‌جمعی

معرفی چند نمونه بازی برای آنکه تمام اعضای خانواده به‌ویژه خانواده‌های پرجمعیت مشارکت کنند، می‌تواند حسن ختام این نوشته باشد. به‌طور مثال همه افراد دایره‌وار روی زمین نشسته، موسیقی پخش شده و یک توپ نیز میان افراد وجود داشته باشد تا افراد شرکت کنند در بازی با تمام سرعت آن را دست‌به‌دست کنند.

موسیقی که پخش شد، توپ مدام دست به دست می‌شود و به محض تمام شدن موسیقی، بازیکنی که توپ در دستش باشد باید از حلقه بازی خارج شود. این بازی را آنقدر ادامه دهید تا تنها یک نفر باقی بماند. او برنده بازی است.

بازی گروهی دیگری که می‌توان با پخش موسیقی و به‌صورت دسته جمعی انجام داد، مجسمه‌بازی است و به این شکل بازی می‌شود که پس از پخش موسیقی افراد باید پایین و بالا بپرند ولی به محض توقف آن در هر موقعیت و حالتی که هستند ثابت و بدون حرکت بمانند، حتی اگر یک لنگه پا هستند، باید در همان وضعیت بی‌حرکت بمانند. کسی که نتواند بدون حرکت بماند، بازنده خواهد شد.

ژپتویز بزرگترین مرجع اسباب بازی آنلاین خرید باربی را از ژپتویز تجربه کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 250 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 14 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.